woensdag 10 augustus 2016

5 augustus 2016 Fietsenmaken in Patras

Foto vanaf de Blauwvoet van de Cosi en de Utopia aan een wrakke steiger in Patras. Deze dag staat in het teken van het laten repareren van mijn fiets bij een fietsenmaker die geen woord Engels spreekt. Er zijn drie spaken gebroken en er zit een slag in het wiel. Zijn het mijn 88 kilo’s of de extra kilo’s gewicht van de boodschappen, waarmee ik de arme fiets als een pakezel belast? Het maakt niet uit want de fiets is weer helemaal perfect gemaakt door deze aardige Griekse ondernemer. We converseren met handen en voeten over het probleem van de fiets, die van de crisis, waardoor hij weinig fietsen verkoopt, en over Europa. Hij noemt de namen van Dijsselbloem en Merkel. Die vindt hij slecht voor Griekenland net als alle andere politici. Onbetrouwbaar volk. Ik realiseer me hoe gemakkelijk iemand door de pers en publieke opinie tot een in mijn ogen ongenuanceerd standpunt komt. Hij vraagt na een half uur werk inclusief het nauwkeurig richten van het achterwiel €8. Ik geef hem graag het dubbele en we zijn allebei blij. Er zijn ook aardige mensen uit Hollandia zegt hij. Toch een bijkomend voordeel van toerisme: praat eens met een buitenlander om te ontdekken dat we allemaal gewone mensen zijn en veel meer overeenkomsten dan verschillen hebben. In de haven meert de Hallberg Rassy 42 “Buena Vista” naast ons af. De voertaal op de steiger wordt stilletjes aan Nederlands. We eten vanavond heerlijke karbonades met bonen en aardappelen in de kuip.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten