maandag 15 augustus 2016

11 augustus 2016 Vervelende valwinden in mooie baai op Ithaka

De warmte van de haven vraagt om een zwempartij in een zonovergoten baaitje. Dat baaitje kennen we op de zuidpunt van Ithaka. Het betekent wel dat we de andere morgen heel vroeg op moeten want er zit zwaar weer aan te komen. Het baaitje is inderdaad weer mooi en niet eens overvol met Italiaanse boten. Dit keer breng ik met m’n nieuwe Crocs aan m’n voeten de lijn op de wal uit met het dregankertje aan een stootwil. Prima zo en gauw zwemmen. Even later komen de eerste valwinden uit de bergen en de boot wordt helemaal dwars gewaaid en we besluiten de lijn op de wal te verwijderen. Nu gaat Mary, maar ik vergeet te zeggen dat ze het dreganker aan de stootwil moet hangen. Dat doet ze niet en bij het inhalen van de lijn gaat ze onder water. Ik hoor een angstkreet, stop met aanhalen van de lijn en even later moet Mary noodgedwongen het anker met ketting laten vallen. De boot is inmiddels helemaal van de wal afgedraaid en ze moet flink doorzwemmen om weer aan boord te komen. Ze is een beetje overstuur, maar het gaat gelukkig weer snel over. Als ik ga kijken of ik het anker kan terugvinden is ze bang dat ik ook onder wordt getrokken. Ik maak een haak van een oude stalen klerenhanger en bevestig dat aan de aluminium bezemsteel. Die gaat in de langste stand en ik ga met een stuk touw er aan en de stootwil op jacht naar het anker dat ik al heb zien liggen op de bodem. Ik duik en bij de eerste poging haak ik de ketting vast, trek het voorzichtig omhoog, bevestig het touw aan de ketting, grijp het touw van de stootwil waardoor het anker niet zwaar meer is en zwem terug naar de boot. Dreganker terug, maar wel een heel avontuur en stukken minder romantisch dan wij van onze baai verwachtten. Wat we dan nog niet weten is dat de hele avond windvlagen over de heuvels de baai in vallen. De boot draait als een dolle achter het anker in vlagen van rond 20 Knopen. We willen eigenlijk vroeg naar bed, maar ik blijf voor de zekerheid tot twaalf uur op omdat ik het niet vertrouw. ’s Nachts gaat de wind wel liggen, maar af en toe komt er weer zo’n vlaag. Ik zet voor de zekerheid de ankerwacht en de wekker op m’n Iphone.
Blauwvoetwolk

Geen opmerkingen:

Een reactie posten