zaterdag 9 november 2013

9 november 2013 Luie zaterdag

Ik fiets weer en rondje lagune terwijl Mary de krant download voor de havenkroegjes. De Wifi doet het immers ook buiten. Rond de lagune fietsend zie je veel ooievaars en spierwitte nachtreigers. Ze laten zich moeilijk fotograferen. Zodra je stopt vliegen ze weg, want ze hebben je al lang zien aankomen.
Ik maak een paar foto's in de lagune, die volgens mij model kan staan voor het ontstaan van Nederland. Aan de zeekant worden duinen gevormd, daarachter groeit de lagune langzaam dicht en ontstaat een moeras waarop zich na verloop van tijd steeds meer vegetatie vastzet. Je kunt voorspellen dat hier straks veengrond ligt en misschien wel turf wordt gestoken. Leuk toch? Aardrijkskunde in de praktijk.
. Tijdens het ontbijt moet de bimini er weer op vanwege de hitte. De barometer staat al weer op 1019 Milibar. N het eten sluit ik de printer weer eens aan op de laptop en print de eerder gedownloade E-tickets van onze vlucht naar Nederland. ’s Middags verplicht lopen naar een andere supermarkt iets verderop. De AB blijkt een hele nette zaak. We kopen er niet veel, want sjouwend teruglopen is er niet bij. Overigens staat de middenstand hier nog aan de vooravond van een geweldige omslag. Het stikt nu nog van de kleine winkeltjes. In elke straat wel twee groenteboeren, twee bakkers, twee slagers en twee supermarktjes (die de naam super eigenlijk niet mogen dragen). Het wordt eenzelfde soort strijd als destijds door Albert Heijn, De Gruyter, Simon de Wit, e.d. is gevoerd met al die kleine middenstanders. Dat gaat veel banen kosten. Hoe ze dat compenseren is mij een raadsel. Het zal zeer waarschijnlijk tot ontvolking van het platteland leiden. Voorlopig vinden wij de kleine, soms superkleine, winkeltjes in toeristisch opzicht juist weer leuk. Ik hoop dat er wel wat couleur locale overblijft.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten