vrijdag 20 september 2013

20 september 2013 (2) Mallorca

18 september 2013 Jaap komt aan boord De regenluchten zijn verdwenen, het is lekker warm (je kan nu zonder weg te schroeien in de kuip ontbijten) en we gaan verder met het opruimen van de boot. Onwijs veel spullen moesten een andere plek vinden om de hut voor Jaap vrij te krijgen. Het schrijven van een paar stukjes blog en ordenen van de plaatjes neemt iets te veel tijd in beslag en op een hol gaan we nog boodschappen doen, maar we zijn nog op tijd. Om 16.30 uur komt Jaap aan en we nemen eerst maar een drankje. Dan vertrekken we naar Palma Nova en ankeren in de baai die uit de wind ligt. De wind was dus al weer gedraaid. Onderweg zeilen we langs Palma stad en genieten, zij het op afstand, van de mooie kathedraal. De masten van de enorme zeiljachten komen qua hoogte overigens nog dichter bij de hemel dan de torenspitsen van het Godshuis. We ankeren op een mooie plek en we gaan zwemmen. De overgang kon voor Jaap niet groter zijn. Die morgen leek de herfst in Nederland te hebben toegeslagen. Nu ligt hij in heerlijk warm (nog ca 25 graden) glashelder zwemwater. We kletsen lekker bij in de kuip met uitzicht op Hawaï en Honolulu. In een van die hotels speelt een perfecte coverband van de Beatles. Hoe mooi wil je het hebben? 19 september 2013 Ankeren in La Rápita Na een heerlijk ontbijt vertrekken we richting zuidoostkust van Mallorca. Het reisdoel is Colom. Het log zit vast. Dat heb ik al eerder pokvrij moeten maken. Straks maar even duiken. De eerste uren met heel weinig wind motoren dus. Daarna zoals voorspeld weer een windshift van noordwest naar zuidoost. Dat ging net als gisteren gepaard met veel wind en regen. Gelukkig van korte duur, maar gelet op de voorspellingen besloten we een oppertje te zoeken in La Rápita. In Menorca wordt die nacht windkracht 9 voorspeld en wij blijven liever aan de beschutte kant van Punta Salinas, de zuidpunt van Mallorca. Het CQR anker krabde weer eens over de grond in de buien en het Rocna anker moest er aan te pas komen. Dat gaf voldoende zekerheid om ook nog even aan land te gaan voor een wandeling. Het plaatsje leek wel uitgestorven, maar het was goed om de beentjes weer even te strekken. Ook hier gezwommen en het log weer schoongemaakt. Jaap geniet van het varen en de omgeving. Wij genieten omdat we zo onze ervaringen kunnen delen. Via het blog doen we dat ook wel, maar dat is toch anders dan samen genieten. De foto is nog van Ibiza met uitzicht op de ondergaande zon. 20 september 2013 Ankeren in Puerto Petro Om 10.30 uur varen we weg om alsnog naar Colom te varen. De lucht is nog steeds instabiel en boven land zien we overal wolken. In de verte zien we Ilia de Cabrera liggen, het eilandje waarnaar dit meteogebied is vernoemd. De meteo berichten zijn overigens lastig te volgen. Op de Navtex (weerontvanger speciaal voor zeevaart) komen berichten uit allerlei landen, maar ieder land gebruikt z’n eigen aanduidingen voor stukjes van de Middellandse Zee. Gelukkig geven de Pilots genoeg informatie om de gegevens juist te kunnen interpreteren. In elk geval hoeven we nu nog niet naar Sardinië want van de Golf van Lion tot de Ionische Zee rookt het van de wind. Dat systeem zou over een paar dagen wegtrekken. Hopelijk gebeurt dat ook. Wij ervaren hiervan nu alleen de swell (deining op zee) en de bewolking. Ook de draaierige wind is er een gevolg van. Plotseling zien we weer een Hollandse boot. Het blijkt de wedstrijdboot "Roark" met enorme nationale vlag en Bimini! Al varend ontdek in net voor Colom een prachtige “fjord” Pto Petro. Gelet op de weer aantrekkende oostenwind besluiten we deze te pakken als volgende stopover. Nog net voor de bui krijgen we een boeitje aangewezen waaraan we voor €20 mogen vastknopen. Straks de kant op om (eindelijk) deze verhaaltjes te posten.